søndag 20. april 2014

Spor og brukslydighet

Ny økt med spor og brukslydighet. Vi startet med et spor på i overkant av 400 meter med 6 pinner. For å øke vanskelighetsgraden fra forrige gang la vi også på sporoppsøk.
Sporoppsøket ble litt rotete pga mye småbusker i mellom meg og sporet,  derfor hektet sporlina seg opp en del,  men etter at jeg fikk ordnet opp i lina fant Astro sporet og riktig retning.
Terrenget var ukjent, så det var noen overraskelser underveis når jeg la sporet. Derfor ble ikke vinklene helt som planlagt, og slutten av sporet kom litt for nærme tidligere deler av sporet. Dette førte til at Astro fikk ferten av sporslutten tildigere i sporet,  og derfor måtte holdes igjen for å få han til å søke opp sporet i en annen retning.
Alt i alt gikk sporet veldig bra. Astro fulgte sporet fint,  selv om terrenget var vanskelig. To ganger mistet han sporet. Den første gangen var da han fikk ferten av sporslutten,  den andre gangen var nesten på slutten av sporet. Da gikk Astro på feil side av en busk,  når han fant igjen sporet etter busken begynge han å gå bakspor et lite stykke. Jeg mistenker at han var sliten på dette tidspunktet. Jeg stoppet opp og holdt igjen lina.  Etter tips fra Hanne snudde jeg meg og så i retningen hvor sporet gikk. Det var egentlig alt Astro trengte av hjelp, for da plukket han opp sporet igjen. Totalt fant han 5 av 6 sporpinner.

På lydighetstreningen startet vi med en fellesdekk med skudd. Til nå har vi latt skytteren være synlig, men nå øket vi vanskeligheten med å skjule skytteren. Det var jeg som var skytter, og det var nok litt vanskelig for begge hundene, så p ådet første skuddet kom begge hundene løpende til meg. Men når vi jobbet litt med dem ble de begge to liggende på de neste skuddene.

Lineføringen var noe bedre enn sist, men vi har fremdeles endel å gå på på denne øvelsen.

"Gå foran i line" har vi fremdeles ikke på plass. Vi holder på med momentet hvor Astro skal gå frem. Dette begynner  å komme på plass, men vi er fremdeles avhengige av motivasjon i form av en godbit på et stativ foran hunden når vi skal sende hunden frem.

Dekk under marsj, apport og innkalling sitter veldig bra.

Fritt hopp over hinder har litt igjen før den sitter. Foreløpig må Astro sitte ganske nærme hinderet for at han skal forstå at han skal hoppe over hinderet, men nå sitter han seg hvertfall på den andre siden av hinderet. Sist gang la han seg ned i dekk, så en viss fremgang er det i hvertfall.

Budføring trente vi ikke på i denne omgang.

Etter treningen tok vi frem metallapporten for å se om Astro fremdeles griper denne greit. Det gjør han heldigvis. Han ser ikke ut til å skille nevneverdig mellom tre- og metallapporten. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar