onsdag 16. april 2014

Spor - øker vanskeligheten

Det forrige sporet vi gikk var for å finne litt ut av hvordan formen er nå i forhold til i høst. Tempoet var det samme, nøyaktigheten var bra, samt at Astro fant alle sporpinnene. Terrenget forrige gang var ensformig og sporet var ganske kort.

I dag økte vi lengden til ca 300m u-spor med 3 sporpinner. Sporet hadde ligget i ca 30 minutter (D-spor nivå). Terrenget var ganske tett skog. (Vi gikk i runderingsløypa til DBHK). Jeg la opp sporet slik at vi krysset stien som utgjør midtlinjen i runderingsløypen to ganger. Dette for å teste hvordan han håndterer det terrengskiftet som en sti utgjør.

Astro gikk ut i høyt tempo som vanlig, men gikk veldig nøye i sporet. Første pinne fant han greit og plukket den fint opp. Han var litt høyt i spenningsnivå, så han ville helst bare slippe pinnen og fortsette videre i sporet. Jeg forsøkte derfor å få han til å roe seg litt før jeg satt han ned i sporet igjen. Mellom første pinne og første vinkel kom vi til første krysning av stien

Krysser stien for første gang
 Astro ble tydelig litt satt ut at terrengskiftet når vi kom til stien. Jeg stoppet opp og gav han litt line. Astro søkte båre til høre og venstre på stien, gikk litt tilbake på den siden av stien hvor vi kom i fra, så snudde han og sjekket ut terrenget på andre siden av stien. Her fant han igjen sporet, så da var det bare å fortsette. Oppgaven ble løst akkurat slik som jeg hadde håpet!

Videre kom vi til første vinkel. Denne vinkelen tok han veldig greit, selv om han gikk på høyresiden av det treet som jeg hadde gått på venstresiden av. (Astro kuttet altså vinkelen noe, men ikke mer enn at han gikk på feil side at treet)

Videre kom vi til et moment som ikke var planlagt når jeg la sporet, nemlig en bekk! Jeg var ikke klar over denne bekken når jeg planla sporet, så den måtte jeg nesten bare krysse. Jeg hadde forventet at dette skulle skape problemer, spesielt etter at han hadde måtte jobbe for å løse krysningen av stien bare noen sekunder tidligere, men til min glede og forundring hoppet han over bekken og fortsatte som om bekken ikke hadde vært der i det heletatt. Jeg antar at dette var fordi sporet fortsatte på en liten forhøyning i skogen på andre siden av bekken, det bør derfor ha vært bra fert på andre siden av bekken.

Kryssing av bekk


Etter bekken var kun kort avstand til neste sporpinne. Også denne plukket Astro greit. Siste vinkelen var gikk også uten problemer. Neste utfordring var å krysse stien igjen. Denne gangen gikk det helt uten problemer. Det var ikke mye vind, men jeg antar at vi hadde en liten trekk i ryggen når vi krysset stien første gangen, derfor fikk han ikke noe hjelp av vinden for å få ferten av sporet på andre siden av stien. Men det gjorde han nor når vi nå krysset stien andre veien. Det er i hvertfall min teori, siden han måtte jobbe med første krysning, mens den andre kryssingen gikk helt uten problemer.

Det siste langstrekket var på ca 100meter med sluttpinnen helt i enden. Ca 10 meter bak sluttpinnen hadde jeg lagt leketøysreven som jeg har pleid å bruke som sluttgjenstand isteden for sluttpinne. Ca halvveis på det siste strekket mistet Astro sporet et lite øyeblikk. Han er ganske lett å lese nåe han mister sporet, så da var det bare å stoppe opp og la han jobbe. Han plukket opp sporet ganske raskt.

Rett før sluttpinnen setter han opp farten og nesten bykser over sluttpinnen og bort til leketøysreven sin. Neste gang kommer jeg til å ha belønningen i lomma og ta den frem ETTER at han har funnet sluttpinnen.

Sporet ble bra løst, ikke minst krysningen av både bekk og stier, og det var tross alt terrengskiftet som var tema for dagen i dag.

Etter sporet gikk vi ned til Bikkjebu og trente litt brukslydighet med Kjersti. Vi jobbet med lineføring, dekk under marsj, "gå foran i line", apport, fritt hopp over hinder og budføring.

Lineføringen er ikke bra nok, og vi sliter med kontakten under denne øvelsen.

Dekk under marsj er ganske bra. Astro er raskt ned i dekk.

Gå foran i line nærmer seg. Han begynner å forstå hva øvelsen gjelder. Men vi utfører fremdeles øvelsen med en godbit foran som motivasjon. Dette gjør at han ofte bykser litt for raskt fremover.

Apporten er bra, selv om han av og til stopper i låret mitt på innsitten.Han ruller også litt på apporten når han sitter og holder på den og venter på avlevering.

På fritt hopp over hinder må jeg hjelpe litt til for å få han til å hoppe over hinderet første gangen. Og ofte legger han seg på andre siden av hinderet i stedet for å sette seg. Hoppet tilbake går bra.

Budføringen har stort sett alltid gått greit, men vi har alltid gjort denne øvelsen med kjent figurant. (Les Hanne). I dag stilte Kjersti opp som figurant. Det viste seg heldigvis ikke å være noe problem. Astro utfører øvelsen med stor fart begge veier, og har ikke noe problem med ny figurant. Første gangen har han imidlertid så stor fart at han løper litt forbi figuranten fordi han ikke rekker og bremse opp.

Vi har med andre ord endel å jobbe videre med på brukslydigheten.

Fornøyd Astro etter sporet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar