mandag 6. januar 2014

Astro prøver rally-lydighet

Ro ved sekken
I kveld har jeg (Hanne) fått låne Astro for å trene rally-lydighet. Det er på tide at Sprocket og Astro gjør litt ting hver for seg og jeg ville gjerne prøve rally-trening med Astro. Det ble en lang god økt med ro ved sekken til å starte med (nærmere tre kvarter). Han roet seg ganske raskt, men holder ikke lenge av gangen dersom han skal sitte mellom beina. Det beste er at han ligger foran meg og har kontakt - da får han ros og en godbit med jevne mellomrom. Og da lar han seg ikke forstyrre så lett av alt og alle i hallen.

Jeg har ikke trent rally på over et år, men vi hoppet i det og gikk rett til start på en klasse 1-bane uten å briefe. Første øvelse var "sitt og gå rundt". Jeg er vant til å trene Sprocket som nesten ikke gjør noenting uten å ha en godbit svevende foran nesa, men det funket ikke på Astro. Han fulgte godbiten med meg rundt... Han trenger kun håndtegn og lett ros. Da vi fant ut av det kom vi oss gjennom banen med glans! Den hunden er bare så førbar! Astro har god kontakt hele veien og er et naturtalent på rallybanen. Jeg tror han syns det ble litt lenge å jobbe uten noen godbit de første to rundene for mot slutten av banen var det lett frustrasjonsklynk, men det gikk over på runde nr 3. Eneste øvelse som var litt vanskelig er "sitt foran - høyre frem/sitt" - han er godt LP-trent og vant til å fyke rett på plass på venstre side. Vi må også trene bakpartskontroll for å få fine venstrevendinger.

Vi tok en runde i klasse 2/3-bane uten å briefe, og han mestret blant annet "stå - gå ifra - berør", "stopp - løp i fra - kall inn foran i fart", "stå under marsj - gå rundt" og "sitt foran - 1,2,3 steg bakover". Dette blir moro fremover!

Sitt foran
Sitt - stå
God kontakt!
Rundt på høyre side

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar