søndag 13. april 2014

Årets første spor

Vi er litt trege,  men endelig har vi kommet i gang med spor igjen. For å finne litt ut av hvordan vi ligger an etter ferien begynte vi med et forholdsvis kort spor på jordet bak huset.

Vi la et u-spor på ca 150m og med 3 pinner. Sporet lå i ca 25min og det var mye vind.

Astro la ut i bra fart med god fokus,  men stoppet opp et par ganger og så på meg på det første strekket. Jeg er usikker på hvorfor,  men når jeg gav han "spor"  kommando gikk han igang med sporingen igjen. Han fant den første pinnen helt greit,  plukket den fint opp,  men biter litt på den. Jeg prøver å være rask frem til han sånn at han ikke rekker å bite for mye på den. Noe av problemet i høst var at Astro gitt ut i for høy tempo i starten og derfor gjerne gikk over den første pinnen. Farten var veldig høy nå også,  men jeg jobber for å holde han igjen. I høst hadde han også en tendens til å ligge en meter eller to på siden av sporet,  men nå gikk han veldig fint i sporet, evt litt sikksakk,  men ilke så langt på siden av sporet som i høst.

Den første vinkelen tol han med en gang. Den neste pinnen plukket han også opp uten problemer. Jeg så at han  begynte å tygge litt på pinnen. Uten å egentlig tenke noe mer over det,  ga jeg han kommando "stå"  mens jeg gikk frem for å ta i mot pinnen. Da slapp han pinnen. Da ble det i hvertfall ikke mer biting i pinnen!

Neste vinkel jobbet han litt mer. Han måtte sjekke noen meter rett frem før han kom tilbake og valgte rett vei. Han har fremdeles såpass mye drag i lina at jeg angrer på at jeg ikke hadde handsker. Han fant siste pinnen også greit. Jeg forsøkte å gjenta stå-kommandoen for å få han til å slippe pinnen slik at han ikke biter i den. Det gikk bra. Vi skal heller jobbe med biting i pinnene ved en senere anledning.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Astro vet hva han skal gjøre,  og gjør det med stor fart og fokus. Nå skal vi jobbe videre med avlevering av pinnene, og muligens roe ned farten noe. Samt at vi skal øke lengden på sporene mot de lengdene vi hadde i høst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar