fredag 27. september 2013

Trening i variert terreng og uten lyd

Både på onsdag og i kveld trente vi en slags en-manns walkup på Bikkjebu. Christian gikk foran med dummier og pistol, mens jeg gikk med Astro løs og under kontroll bak. Vi brukte stien gjennom hogstfeltet der det er ganske tett vegetasjon og utfordrende terreng. Det ble kastet en dummy, og så gikk vi litt fot framover før en ny dummy ble kastet. Vi vekslet mellom hvilke dummier som ble hentet først, alt ettersom hvor rolig og fokusert Astro var. Jeg hadde vannflaske parat i tilfelle lyd, men den var heldigvis unødvendig så lenge han jobber.

På den første runden onsdag Astro var rolig så han fikk hente den sist kastede dummien først. Vi gikk deretter tilbake for å hente den første dummien. Det var litt ufordrende for Astro å huske dummien etter forflytningen, men han fant den til slutt. Vi slet litt med å huske eksakt hvor vi sto da kastet gikk så neste runden ble vi ekstra nøye på å huske markeringen selv. Den neste runden havnet dummien midt i en stor pinnehaug og Astro jobbet fælt med å finne en smart vei fram til dummien. Jeg støttet så godt jeg kunne ved å rose og holdt samtidig en hånd i været for å signalisere at han skulle videre utover de gangene han kom nært. Han ga seg heldigvis ikke og fant til slutt dummien.

Vi gjentok et par ganger til med markeringer til hver sin side. Astro går veldig fin fot ved forflytninger og hvis han kommer litt frempå holder det med en liten "ehem" før han kommer tilbake på plass. Han var stille og konsentrert under arbeidet og leverer dummy i hånd.

Det neste vi gjorde var fremadsending langs stien. Vi sendte først uten påvirkning, men det ble for vanskelig siden han søkte helt feil sted, og jeg fikk han ikke videre fremover. Neste gang jeg sendte hadde han ikke fokusert blikket og løp i feil retning, men siste gangen fant han til slutt dummien etter å ha søkt en del. Heldigvis kommer han rett inn slik at jeg får sendt på nytt uten for mye tull. Vi flyttet oss videre langs stien for en ny runde og dette området ble først påvirket med en markering til samme sted. Nå gikk fremadsendingen helt som tenkt!

I dag startet vi med fremadsending. For å etablere området kastet vi to enkle markeringer først. Da Astro var på vei tilbake med den siste markeringen la Christian ned en dummy som jeg sendte på. Astro var rett på! Vi gjentok fremadsendingen en gang til før vi gikk videre med markeringene.


I dag hadde jeg med en pinne som jeg markerte der vi sto før vi fikk videre til neste kast. Dette hjalp meg veldig til å huske nedfallene og jeg fikk sendt Astro fra samme sted som han hadde sett markeringene fra. Det er tydelig at dette var gull verdt for å støtte Astro for i dag ble det mindre søk etter dummiene. Vi vet at han er en god markør, men siden han enda er litt uerfaren trenger han å bli sendt fra samme sted for å huske.

Det neste vi gjorde var fremadsending langs stien på samme sted som vi avsluttet på onsdag. Han fikk ingen påvirkning denne gangen, da vi satset på at han husket. Og det gjorde han! Jeg støttet selvfølgelig med fløyte når han var nært. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar