søndag 14. april 2013

Introduksjonskurs i jakt, dag 2

I dag møtte vi opp på Storøya Hestesenter i Sandefjord siden det var for mye snø i Drammen. Tema for dagen var feltsøk, fremadsending/dirigering og introduksjon av vilt.Vi startet med feltsøk. De yngste hundene, Astro og Bizzi gikk til slutt. Astro har ikke gått feltsøk før, så dette gledet vi oss til. Mens vi ventet på får, så vi på de andre hundene, og jobbet med ro mens det ble skutt for de andre hundene. Astro gjorde ingen tegn til å reagere på skuddene, så etterhvert jobbet vi mindre og mindre aktivt med ro, siden skuddene ikke påvirket han i noen særlig grad uansett.  Dette kan nok endre seg når han begynner å koble skudd med at noe skjer i feltet forran seg.

Når det var Astro sin tur la vi ut 3 dummyer i feltet. Han fikk se at dummyene ble lagt ut. Når han ble satt i søk begynte han å jobbe ganske umiddelbart. Det var ikke snakk om noen store avstander, for det viktigste på dette tidspunktet er å lykkes. Han fant begge de første dummyene ganske greit. Han har tydeligvis litt lav dummyinteresse, så han må motiveres for å plukke opp dummyene og komme inn med den. Etter å ha hentet de to første, begynte han å gå rett mot den siste dummyen, så han husket tydeligvis denne. Vi ønsket derimot å stoppe mens leken var god, så jeg valgte derfor å kalle han inn igjen. Da begynte han å surre. Han kom ikke inn igjen, men gikk mot området hvor dummy nr 2 lå. Her tisset han i feltet og ignorerte min innkalling. Dette var skuffende. Jeg må nok sette strengere krav til han når han gjør feil og ikke tolerere at han ignorerer min innkalling. Tissing i feltet er et helt annet kapittel. Her fikk jeg råd om å slå ned på all tissing som skjer mens han er under kommando. Det er lettere sagt enn gjort, men er en viktig oppgave i tiden fremover. De neste månedene er uansett en vanskelig periode mtp puberteten hans. 






Dirrigering/fremadsending trente vi på med en metode som heter "firkanten" Denne metoden går ut på å lage en bane som er formet som en firkant. Dette er for at man skal sende hunden i rette linjer.Vi startet i et hjørne av firkanten, gikk så fot fra dette hjørnet til neste hjørne, la ned en dummy, gikk fot tilbake til samme hjørne som vi startet fra. Her satt jeg Astro ned i utgangsstilling og tok av båndet. Jeg satt meg så ned på huk og peket mot dummyen over hodet til Astro. Når han hadde blikket riktig vei kunne jeg gi han ut-kommandoen. Denne har vi jobbet en del med, så den sitter godt. Han sitter rolig med blikket festet helt til han får kommandoen sin. Han løper så ut til dummyen, men vegrer seg et par sekunder før han plukker den opp. Siden han nøler litt, føler jeg at jeg må jobbe endel for å få han hjem igjen. Nå begynte Astro og bli litt sliten, så vi stod over side-dirigering.

Når det gjelder vilt interessen, så visste vi jo på forhånd at Astro har sterk viltinteresse. Det viste seg også å stemme. Han viste med en gang interesse for anda som Janicke viste frem. Han fikk også apportere anda på kort hold. Vi valgte å kun sende han på kort hold slik at han ikke skulle finne på å ta med seg anda på egenhånd, for det har han hatt en tendens til å gjøre tidligere. Han kom imidlertid rett inn til meg, og avleverte anda forholdsvis fint. Dvs at han måtte få et par kommandoer før han slapp taket i anda, men med hans sterke viltinteresse synes jeg det var helt innafor.


Alt i alt har dette vært en veldig flott kurs. Astro ble sliten, men han er jo bare en ung hund. Det vi skal fokusere på i sommer er avleveringer, gjenstandsinteresse, fot/jaktfot. Siden de neste månedene er krevende nok med tanke på puberteten, skal vi ikke øve inn noen særlige nye øvelser de neste månedene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar