lørdag 19. januar 2013

Bronsemerket: Lineføring, holdt og dekk fra holdt

Dagens øvelser var lineføring, holdt og dekk fra holdt. Før vi begynte med lineføringen, tok vi en runde med tannvisning. Astro gjorde en god innsats med tannvisningen.

Til lineføringen merket vi en kvadratisk  løype med kjegler og gikk lineføring i denne løypen på rekke. Vi begynte å gå med klokken slik at vi fikk høyrevendinger i hvert hjørne av firkanten. Vi fokuserte på rette vinkler i vendingene. Etter et par runder snudde vi slik at vi fikk venstrevendinger. Astro gikk veldig fint, men har litt for stor avstand til meg. Det virker som om han holder litt avstand for å klare å se opp mot en eventuell godbit i mine hender.

Holdt var neste øvelse. Med alle kursdeltakerne på rekke gikk vi lineføring og skulle gjøre holdt på kommando. Målet er at hundene skal sette seg i det føreren gjør holdt uten at føreren trenger å gi en egen sitt-kommando. Astro setter seg automatisk når jeg gjør holdt, men siden han går litt for langt fra meg under lineføringen, setter han seg også litt for langt unna meg. Jeg bruker derfor litt tid på å få han til å gå nærmere meg. Dette gjør jeg ved å passe på at jeg har godbitene i høyre hånd når jeg går, evt at jeg gjemmer dem bak ryggen.  Renate foreslo på sist dbhk-trening at jeg skulle gjøre mange høyre-vendinger. Da vil Astro "automatisk" komme tett inntil i det man vender. Det er i dette øyeblikket det er viktig å belønne.
Før vi avanserte til dekk fra holdt trente vi på rask neddekk. Astro kunne absolutt ha vært raskere i neddekk en, men han var ikke så treg som jeg hadde fryktet.

Det neste ble å sette sammen lineføring, holdt og dekk fra holdt mens Nina kommanderte oss. Holdt og dekk-fra-holdt gikk veldig bra, men vi må jobbe med avstanden under lineføringen.
Som en siste økning i vanskelighetsgraden la Nina på flere kommandoer som sakte og hurtig marsj, samt vendinger og helomvendinger. Generelt gikk denne kvelden veldig bra, selv om Astro ble veldig sliten mot slutten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar