søndag 30. desember 2012

Feltsøk ved hull 15

Nyttårshelgen skulle i år tilbringes på Norconsult sin hytte ved Gräbbestad. Hytte oppholdet ble noe kortere enn planlagt, men mer om det helt til slutt. Et par hundre meter unna hytta ligger Mjölkeröds Golfklubb. Mellom hull 11 og 15 ligger det et skogholdt som det er er glimrende å trene feltsøk i!

Astro begynte med å sitte og se på Sprocket ta sitt første felt. Astro blir veldig giret av å se andre hunder jobbe, så jeg er nødt til å jobbe masse med ro for å hindre at han blir stående og klynke. Når det var Astro sin tur, la vi et felt med tre små dummyer. Den ene lå igjen fra Sprocket sitt første søk, mens de to andre ble kastet ut mens Astro så på, slik at disse i praksis ble mer for markeringer å regne. Vi begynte med de to som Astro så ble kastet ut. Jeg plasserte Astro slik at den føste dummyen lå rett ut, ca 7meter ut. Han var kjempegiret etter å ha sett Sprocket jobbe, og løp rett ut mot dummyen, men stoppet opp ca en meter før dummyen og begynte å søke, han fant dummyen, plukket den opp men ville ikke komme inn med den før jeg fløytet han inn. På dummy nr 2 var han også veldig rask ut. Også  her bremset han opp en drøy meter før dummyen, men fant den raskt. Nå ville jeg ikke la han surre rundt med dummyen, så jeg kalte han inn med fløyta umiddelbart. Suksess! :) Den siste dummyen, den som var ukjent, var selvsagt vanskeligere. Astro ville ikke gå dypt nok, og siden vi ikke har kommandoen for fremadsending helt inne enda, valgte vi å heller gi han en påvirkning på denne dummyen. Sikkert like greit da dette var den som lå lengst ute. Etter at Hanne hadde heppet litt og kastet opp dummyen slik at Astro så den, gikk han rett på den. Denne gangen kalte jeg han inn uten fløyta når han plukket opp dummyen. Det gikk veldig bra det også, men han trenger litt påminnelse om at han skal komme inn til meg med dummyen. Ang avleveringer, så har vi ikke fokusert på det enda. Han slipper dummyen en halvmeter før han kommer til meg i påvente av godbiten. Etter tre gode hentinger, var det greit å la Astro slappe av litt igjen mens Sprocket tok et felt.

Astro sitt andre felt bestod av 2 store og en liten dummy. Også denne gangen fikk han se at vi kastet ut dummyene. Siden ha var alt for giret før jeg skulle sende han ut på den første dummyen, avbrøt jeg og gikk bakover noen meter for å få han til å koble av litt. Det var veldig effektivt, så han var mye roligere neste gang jeg forsøkte å sende han ut. Jeg ser at vi må jobbe mer med utgangsstillingen før jeg sender han ut, for han er veldig lett i rumpa, og reiser seg opp i stående før jeg ønsker det. Astro har ikke jobbet så mye med de store dummyene enda, så han brukte litt tid på å plukke opp den første. Det var sikkert derfor jeg var litt treg med å kalle han inn når han først fikk plukket den opp, og dette gav han tid til å ta med seg dummyen bort til neste store dummy og byttet dummyer. Men han byttet tilbake og kom inn med riktig dummy. De to siste dummyene hentet han uten problemer. Jeg tror vi kan konkludere med at han er en dyktig markør!

Med dette gav vi oss med markeringer/feltsøk for i dag, og gikk videre til å trene litt lydighet. Vi holder på å trene inn Stopp-kommandoen, og har fokusert en del på Dekk i det siste. Men jeg ser at fokuseringen på disse to kommandoene har ført til at han har blitt litt dårlig på Sitt-kommandoen. Det kan hende at dette henger sammen med at han begynner å komme i puberteten og har litt selektiv hørsel eller at kommandoen er gitt i en annen kontekst enn ved vanlig lydighetstrening i hallen, men vi skal uansett ta noen steg tilbake i lydighetstreningen og repetere både Sitt, Dekk og Stopp. Alt dette blir tatt opp på Bronsemerkekurset vi skal på hos Nordbys Hundesenter nå i januar og februar.

Tilbake til hytteturen som ble noe kortere enn planlagt. Litt feilsøk etter et strømbrudd i hytta, viste at vi hadde hatt varmgang i stikkontakten til komfyren som igjen førte til en jordingsfeil, enten i stikkontakten eller i støpselet til komfyren. En nyttårsaften uten mulighet for å lage varm mat fristet ikke, så derfor bestemte vi oss for å avslutte hytteturen. Vi fikk i det minste med oss en god treningsøkt!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar