torsdag 18. oktober 2012

Videregåendekurs, kveld 1

Nytt kurs hos Drammen Hundepark, og fremdeles Renate Lund som instruktør. Dette kurset bygger videre på det vi lærte på valpekurset i forrige måned. Her skal vi fokusere på hverdagslydighet, innkallingen samt det å ha hunden løs.

Det er stort sett den samme gjengen som var på valpekurset som går dette kurset også, men det var et par nye ansikter. Det er forsåvidt bra, for vi var en fin gjeng på valpekurset, og alle hundene (og førerne) kom godt overens.

I dag begynte vi med å repetere pekefinger-target. Vi øker hele tiden vanskelighetsgraden, så nå skal vi begynne å føre hunden dit vi ønsker den med pekefingeren før vi lar hunden komme helt bort til hånden og få berøre den. Astro følger hånden et godt stykke, men blir det for langt, så gir han opp og legger seg ned i stedet.

Den neste øvelsen gikk ut på å la hunden få gå forholdsvis fritt i langlinen. Vi godtar at hunden er innenfor en radius av 2-3 meter fra oss. Med hunden i langlinen gikk vi rundt i salen med hundene et par meter foran oss. Når hundene gikk lenger fra oss enn vi ønsket, skulle vi stoppe hunden ved å tråkke på langlinen, kommandere "være her", og begynne å gå andre veien. Dette var litt vanskelig å gjennomføre inne i hallen med så mange hunder og lange langliner. Problemet for oss her var at Astro gjerne ble gående bak meg å snuse i gulvet (dette må være en typisk Toller-ting, for akkurat det samme gjør jo Sprocket også...). Dette må vi nok prøve mer på når vi går tur hjemme.

Så kom det to artige øvelser, STOPP og STÅ. Stopp øver vi inn ved å kalle hunden inn mot oss, for så å kaste en godbit over hodet på hunden mens vi kommanderer STOPP. De første gangene merket ikke Astro at jeg kastet noen godbit, så jeg måtte la han være ganske nærme før jeg kastet godbiten. Da fikk han det med seg, og stoppet opp og begynte å leite etter pølsebiten. Han stopper i hvertfall opp ganske greit, selv om det nok er et stykke igjen til han vil stoppe opp og søke kontakt mot meg. Hvor tidlig kan/bør jeg øve inn fløytesignal på stopp'en? Skal jeg vente til han behersker stopp-kommandoen?

Renate viste oss to metoder å trene inn stå på som hun demonstrerte på Astro. Den første var å håndtere han til å stå riktig. Ei hånd under magen og ei på brystet slik at han ikke setter seg og ikke går fremover mens man repeterer stå-kommandoen. Den andre metoden, den metoden som jeg tror fungerer best på en matglad Toller, var å sette seg ned foran han og mate han mens han står i ro på alle 4. Er han urolig eller ikke har alle 4 beina i bakken så stopper matingen. Også her repeterer man stå-kommandoen mens man jobber. Dette tror jeg som sagt er måten som fungerer best for Astro. For så lenge det er mat å få, så blir han stående :)

De siste øvelsen i kveld var ro på teppet. I kveld hadde han på seg langlina da vi gjorde denne øvelsen. Jeg vet ikke om det var langlina eller om han måtte på do, men han var veldig urolig og begynte å bite i lina da han lå på teppet. Det gikk litt bedre når jeg satt på han den vanlige lina. Tror han kan ha godt av å trene mer i langline. Også i dag skulle vi gjøre øvelsen vanskeligere ved å kreve at han ligger på teppet, ikke bare sitter, samt at vi skulle gå så langt i fra som vi var trygge på at hunden ble liggende. Etterhvert begynte vi å kalle inn hunden i fra teppet når vi var et stykke unna, slik at vi skapte en forstyrrelse for de andre hundene som lå på teppet sitt. Innkallingene gikk bra som vanlig, men han lå som sagt urolig på teppet i dag.

Lekse til neste gang er å jobbe med teppe i en ny situasjon. Jeg tenker at det kunne være fint å la Astro ligge på teppet når vi spiser middag. Da slipper vi at han skal plage Sprocket som har fast plass under spisebordet ved middagen. Eller blir det å trene stopp, samt å gå i langline innenfor akseptabel radius.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar