fredag 21. september 2012

Valpekurs, treningsdag 3

Vi er allerede på tredje treningsdag av valpekurset i Drammen Hundepark. I dag begynte vi med å repitere "matta" fra forrige gang. Nemlig at hunden skal ligge/sitte stille i ro på et teppe ved siden av fører til den får beskjed om noe annet. Dette er en øvelse som krever litt trening. Astro syntes det var mye gøyere å bite i dette teppet enn å ligge rolig på det. Jeg prøver å korrigere det ved å ta han bort fra dette og håndtere han ned i sitt ved min venstre side. Han strittet litt i mot et par ganger, men så roet han seg ned til slutt.

Neste øvele var innkalling med forstyrrelse! Instruktøren, Renate Lund, satt på huk med Astro og hadde hendene fulle av pølsebiter som forstyrrelse. Ca 10m unna stod jeg med Astro i en langline og skulle kalle han inn. Langlinen skulle brukes til å gi han et lite nøkk dersom han ikke kommer på første kommando. Første gangen vi gjorde øvelsen kom han på innkallingen uten at jeg behøvde å korrigere med langlinen. Gang nr to var pølsene mer interessante enn meg, så jeg måtte gi et lite nøkk i langlina, repitere innkallingskommandoen, SÅ kom han løpende til meg. Flink gutt :) Det var ganske bra, men ikke så bra som jeg hadde håpet. Vi har jo en innkalling med fløyte som sitter veldig bra, men ønsker at "på plass" kommandoen skal være like sterk. Så dette skal vi øve mer på. Dette trenger Sprocket og øve mer på også, så da kan vi trene begge hundene på dette samtidig.

Den siste øvelsen var "gå-pent-i-bånd". Målet med denen øvelsen er at hunden skal gå pent på vår venstre side uten å dra i båndet. For at den skal holde seg på venste side, benyttet vi en vegg til venstre for oss, slik at hundene ble gående mellom oss og veggen. Da har den begrenset med muligheter for å gå i andre retninger enn hva jeg ønsker, da veggen blokkerer en sideretning og jeg den andre. Men fremdeles må vi håndtere hundens posisjon i forhold tl oss i lengeretningen. Dette håndterte vi ved å nøkke han med oss om han setter seg ned eller går for sakte slik at han havner bak oss. Om han forsøkte å gå forbi oss, skulle vi blokkere med den ene foten. Ikke sparke borti hunden, kun blokkere. Denen øvelsen var vanskeligere enn hva man skulle tro. Det er ikke lett å "time" når man skal blokkere, og det føles veldig naturlig å heller holde han igjen med båndet. Det var også et problem at Astro ble gående veldig mye bak meg å lukte i bakken. Dette ønsker vi ikke å tillate siden det går utover kontakten med meg som fører. Jeg ønsker derfor at når vi går pent i bånd, evt fri ved fot, så skal kontakten være på meg, ikke i bakken. Nå skal han unskyldes litt for all snusingen i bakken akkurat inne i trenngshallen, da det er VELDIG mye hunder som har satt sine lukter her, og det arrangeres mange kurs på en kveld, så det har nok falt en og annen pølsebit på bakken som har satt igjen litt lukt. Men jeg ønsker ikke at dette skal utvikle seg på samme måten som det har gjort med Sprocket, som veldig fort mster kontakten med oss inne i treningshallen og heller vil snuse på teppet, så dette skal vi ta tak i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar