mandag 24. september 2012

Lydighetstrening

I kveld var Christian på komitemøte for LP-gruppa så da har jeg trent med både Astro og Sprocket i hundeparken.

Astro trente på dekk, innkalling til utgangsstiling og "teppet". Når vi trener på dekk er han veldig fokusert på godbiten og følger denne fint ned i dekk. Jeg byttet hånd, slik at den tomme hånden ga signal til å dekke. Det fungerte fint! Han dekker ikke kun på kommando.

Siden jeg trente alene, ble det vanskelig å gå langt unna på innkalling. Jeg gikk ca i båndets lengde (og fikk samtidig trent på sitt og bli). Han følger også hånden ved trening på utgangsstiling. Her er det viktig å holde hånden i samme høyde som snuta hele veien for å unngå at han hopper etter godbiten. Det er ikke hver gang han sitter i perfekt posisjon, men det er i flertall. Flink gutt altså!

Jeg fører han med godbit opp på teppet mens jeg sier "teppe" og signaliserer dekk ved å legge hånden ned før han får belønning. Jeg førte han vekk fra teppet og rett tilbake ved å late som jeg har godbit i hånda. Christian bruker visst "matta" som kommando, samme som vi har brukt på Sprocket. Det spiller ikke så stor rolle om vi bytter på kommando helt enda siden han fortsatt er så ung.

Jeg har også begynt å lære inn "gi labb". Noe moro må han jo også lære ;) Som litt ekstra belønning prøvde jeg å leke med en gummiball i tråd et par ganger. Virket som han syns det var gøy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar