tirsdag 25. september 2012

Valpekurs kveld 4

I dag var Christian på nok et møte så jeg har vært på valpekurs med Astro. Vi startet med gå pent-øvelsen der vi bruker veggen og foten som barrierer for å holde hunden på plass. Det er uvant å gå med en så liten hund. Astro er ganske mer opptatt av å snuse enn å følge med fremover. Så jeg trenger ikke akkurat bremse han så mye.

Det er ikke alle på kurset som syns denne måten å lære inn at hunden skal gå pent i bånd på er like praktisk. Det man heller kan gjøre hvis hunden drar i båndet, er å ta noen skritt bakover. Her er det ekstremt viktig å være 100% konsekvent for å ha godt læringsutbytte for hunden. Dette er hjemmelekse til neste gang å teste ut.

Vi jobbet deretter med sitt og bli. Dette er Astro ganske flink til. Det er viktig å belønne nært og lavt nok ift hunden slik at den ikke letter på stumpen. Jeg økte vanskelighetsgraden ved å vende meg litt vekk fra han og det fungerte fint. Vi tok også et par runder med dekk. Her er Astro også flink.

Neste øvelse var innkalling med matskål som forstyrrelse. Vi la pølsebiter i skålen og viste til hunden. Denne ble satt noen meter rett foran hunden. Jeg løp ut og forbi skålen før jeg vendte om og kalte han inn. Hvis hundene stoppet ved skålene, puttet Renate foten over for å blokkere. Det var ikke lov å kalle inn på nytt før hunden ga opp forsøket med å få tak i godbiter. Det var ikke krav om at hunden skulle inn på plass, vi skulle belønne ved å løpe rett tilbake til skålen og la hunden spise godbitene.

Første runden nølte Astro såvidt ved skålen før han løp rett videre. Veldig bra! De to neste rundene løp han rett forbi!! Det er flink hund altså :)

Siste på programmet i dag var passering av andre hunder. Hundene skal ikke hilse. Dette har vi jobbet mye med med Sprocket. Hundene ble fordelt på to sider i hallen slik at vi kunne gå mot hverandre. Nå skulle vi kommandere gå pent, ha godbit klar og kommandere på plass samtidig mens vi lot hunden "småspise" på godbit idet vi passerte. Astro er fortsatt mer interessert i å snuse, og må jobbes fremover, gjerne med stemmebruk. Han var derfor ikke særlig opptatt av at vi passerte noen. Det er jo egentlig en fordel syns jeg, men det varer kanskje ikke evig.

En variant av denne er at vi stopper opp og skal prate med noen andre med hund, men hundene skal fortsatt ikke hilse. Jeg ville gjerne ha Astro bak meg og det syns tydeligvis han var greit også for han holdt seg der. Først i sitt og deretter i dekk. Ga belønning etter passe mellomrom.

I pausene mens Renate pratet, jobbet jeg med ro på teppet. Astro ble vist tilbake til teppet hvis han gikk avgårde og jeg la han ned i dekk. Så lenge han har håp om å få pølse er han ganske tålmodig. Den ene pausen jobbet jeg med "ro ved sekken"/ryggsekk. Hunden skal sitte mellom beina og vi holder den fast på brystet. Er hunden rolig masseres brystet lett for å gi signal om at dette er bra. Hvis hunden er urolig, tar man et fast grep over brystet og holder inntil hunden faller til ro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar