tirsdag 9. juli 2013

Sporkurs, dag 1 og 2



 Astro stilte som nybegynner på sporkurset på Sølen. Siden vi begynte helt på scratch, la vi et slepespor med hans favorittleke først. Jeg slepe med meg favorittleken til Astro 10-15m inn i skogen, så la jeg leken i lomma og fortsatte ca 15m til, før jeg vinklet til høyre og gikk ca 30m denne veien også. Alt dette skjedde mens instruktør holdt Astro slik at han så meg legge sporet. Astro fulgte veldig godt med, og når jeg satt på sporlina og satt han i sporet, gikk nesa rett ned i bakken og han gikk målbevisst innover sporet. Han tok vinkelen så fint som bare det, og fullførte de siste 30 meterne.
For å forsikre oss om at denne supre starten ikke bare var ren flaks, la vi et nytt spor med en gang. Nok en gang la jeg sporet selv, altså et såkalt førerspor. Jeg begynte også denne gangen med å slepe favorittleken etter meg de første 10meterne, så fortsatte jeg videre 50m rett frem, tok en vinkel til venstre, fortsatte ca 60m, tok en ny vinkel fortsatte nye 60m til jeg var tilbake på høyde med starten. Uten å vente satt jeg Astro inn i sporet. Han satt nesa rett ned i bakken og begynte å gå med fint driv og bra fart. De få gangene han mistet sporet, jobbet han seg fint inn i sporet igjen uten behov for hjelp. I vinklene sjekket han forsiktig de ulike retningene, før han fortsatte målbevisst i riktig retning. Han pendlet litt sideveis i sporet, men det er jo helt naturlig for en uerfaren hund, spesielt når sporet ikke har fått lagt seg noe.

Før vi la det siste sporet på dag 1, introduserte vi Astro for sporpinner. Vi holdt en sporpinne i hånden for å gi den litt fert, så kastet vi den et par meter fremfor Astro og lot han apportere pinnen. Vi gjorde dette et par ganger før sporlegger fikk med seg pinnene og la dem i sporet. Denne gangen la jeg ikke sporet selv, men Karl Ove la sporet for meg, mens jeg stod med Astro og lot Astro se Karl Ove legge starten av sporet. Etter At Karl Ove hadde kommet 20-30m innover i skogen tok jeg med meg Astro opp til standplass og ventet på at sporet skulle bli ferdig, og at instruktøren vår, Elisabeth Østbakken, skulle bli ledig til å følge meg i sporet. Når alle var klare, hadde sporet ligget i ca 15minutter. Jeg satt Astro i sporet, og han gikk like målbevisst som de tidligere to sporene for dagen. Etter ca 25-30m, sakket Astro farten og begynte å søke i et avgrenset område midt i sporgaten, før han plutselig plukket opp en sporpinne til stor jubel av både meg og dem som fulgte etter!! Det var ikke noe problem å få Astro til å ta opp sporet igjen etter sporpinnen. Han gikk videre i ca 30m til neste vinkel. Til høyre denne gang. Gikk så videre i ca 25-30m, før han på ny apporterte en sporpinne! Videre gikk vi i rett frem i ca 30m før vi kom til siste vinkelen, også denne til høyre. Så var det rett frem i drøye 60m før vi fant favorittleken til Astro ved sporslutten.

Så på en dag har vi gått fra og ikke kunne noe om spor, til å gå et 15minutter gammelt spor med to vinkler og to sporpinner lagt av en sporlegger annen enn fører. En kjempebra start på sporkurset!

På dag 2 gikk vi to spor, begge uten påvirkning. Begge sporene var ca 180-200m. Det første sporet la Elisabeth Østbakken. Dette lå i snaut ca 10min før vi gikk det. I dette sporet var det også 2 vinkler og to sporpinner. Astro gikk over den første sporpinnen, men to begge vinklene veldig bra.

Det andre sporet for dagen la jeg selv. Dette var veldig likt det første, både i lengde og vanskelighetsgrad, men det lå litte grann lenger. Rett over 15min. Også denne gangen gikk han over den første sporpinnen, men ellers gikk sporet veldig bra. Noe pendling, men henter seg raskt inn igjen.

På denne andre dagen forsøkte vi oss også på et par andre bruksøvelser i tillegg til spor. Vi tok et par budføringer. Denne gikk bra på vei ut, men på veien hjem igjen fikk han ferten av noe og dro ut i skogen. Dette gjorde han to ganger på det samme stedet. Men det var det også en eller to andre hunder som også gjorde på akkurat det samme stedet, så der var det nok noe veldig spennende lukter :)

Vi la også et lite felt. Dette har jo Astro gjort før, så det var en forholdsvis grei øvelse. Det eneste  problemet her, var at vi la ut favorittleken hans i feltet, og den var han jo ikke spesielt interessert i å komme inn igjen med... De andre gjenstandene gikk derimot veldig bra, selv uten påvirkning.

Erfaringen fra dag 2 er at vi nok har noe for høy fart ut mot første vinkel, og derfor mister den første sporpinnen. Vi skal derfor holde igjen litt frem mot første vinkel i morgen, slik at sjansen for å miste den første sporpinnen er litt mindre. Vi skal også merke den første sporpinnen veldig godt. Ellers skal vi forsøke å Astro finne sporet selv ved at vi lar han gå inn på sporet fra siden. (90grader).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar