onsdag 12. juni 2013

Kvalik-prøve og trening i Andebu

I kveld har vi vært på Sukke gård i Andebu sammen med Anne-Bett og Turid for å ta kvalik-prøve hos Janicke. Astro og Christian besto sin kvalik-prøve! Det var kanskje ikke med glans på lineføringen og fri ved fot, men jaktelementene var såpass solide at at det holdt.

Etter at papirarbeidet var unnagjort, tok vi en treningsøkt sammen med Janicke, Anne Kathrine og ei til. Vi spredte oss i terrenget slik at to og to hunder sto sammen og utgjorde hjørnene i en trekant og kastet markeringer for hverandre. Hanne trente med Astro og Sprocket gikk med Christian. Hanne trente mye ro med Astro da han tenderer til å ha lyd når han blir sittende inaktiv og vente. Det var ikke mye lyd denne økta, og det minste tegn til lyd ble korrigert med litt streng "ehem".

Første markeringen han skulle hente løp han til Christian for å avlevere. Neste gangen jobbet jeg han inn og løp i motsatt retning da han var på vei inn. Neste gangen satte jeg meg ned med ryggen til. Dette fungerte fint!

Etter dette hadde vi en walkup, og vi startet med å legge en dummy bak oss før vi gikk. Sprocket gikk fortsatt sammen med Christian. Astro hentet alle sine markeringer, og hentet også dummien bak da han fikk beskjed (dette ble en fremadsending), selv om han plukket Sprocket sin dummy da... Jeg tok noen skritt fram fra linjen for å gjøre det lettere for Astro å komme inn til meg. Da vi snudde for å gå andre veien, la også de som ville ned en dummy. Jeg droppet dette for Astro. Begge hundene jobbbet veldig bra og vi holdt på lenge uten pause. Jeg tror denne økta tok bortimot to timer.  Det var litt utfordrende for Astro med det høye gresset og noen kvisthauger så fremover bør vi nok trene enda mer terrengskifte.

1 kommentar:

  1. Oioioi..... Jeg ville ikke ha trent en så yng hund som Astro sammen med andre hunder under markeringsarbeid og walk-up... Det er i allefall en hundre prosent vellykket trening i forhold til å få stress, lyd og for hardt bitt på hunden... Garantert! Og to timer er nok en time og tre kvarter for lenge..! Jeg vil foreslå MASSE trening på fotgående og linjetag, og avleveringer de første to årene. Og ikke sitte å se på at andre hunder jobber på minst to år enda!! Kjedelig, men fantastisk godt betalt i lengden! Jeg tenker aldri på hvor Lynx er på jaktfot - hun bare ER der. Veldig behagelig! Bruk heller andre hunder som forstyrrende treningsmiljø - om man vil komme noen vei i retrieverjakt :-) Hvis man bare "leker seg" med treningen er jo alt lov såklart!

    SvarSlett