torsdag 22. mai 2014

Hanne trener brukslydighet og felt med Astro

Sprocket og Astro klar for trening

 I kveld har jeg (Hanne) hatt gleden av å trene Astro på Bikkjebu. Det kom en del folk i kveld og det er veldig hyggelig å se noen ferske fjes på Bikkjebu. Vi startet med dekk med skudd, skjult skytter. Jeg var alene med både Astro og Sprocket så de lå på hver sin side av meg. Astro er helt uberørt ved skudd og ligger pal så han kan man nesten glemme mens man må jobbe litt mer med Sprocket.

Lineføring: Astro må motiveres en del, men for meg som er vant med Sprocket er dette fortsatt easy-peasy. Astro holder litt avstand til fører, men følger fint ved taktskifte og vendinger.

Hopp over hinder: her har Christian gjort underverker! Astro kræsjet i hinderet hjemme slik at det veltet for tre uker siden og han var mildt sagt skeptisk. Nå sitter denne øvelsen som et skudd! Han fyker over hinderet og to av tre ganger setter han seg på andre siden UTEN en eneste kommando. Han har god fart tilbake og setter seg pent inn på plass uten å lande innom låret.

Gå foran i line: her var det tilbake med lysestake og pølsebit, for å repetere. Jeg tror kanskje Astro har fått forståelsen for kommandoen "foran". Ihvertfall går han fram når jeg kommanderer og gir slakk i lina. De to siste rundene krevde jeg stå før han fikk sin belønning og det fungerte fint.

Apportering: dette er også en øvelse Astro mestrer bra. Han sitter til han får kommando og apporterer raskt. Vi tok denne øvelsen flere ganger for jeg slet med at han føyk opp i stående da jeg skulle ta imot bukken. Christian mener dette kan ha noe med at han pleier å ta bukken ovenfra mens jeg holder hånden under. Uansett forsøkte jeg akkurat avleveringen separat fra resten av øvelsen et par ganger og da ble han sittende.Et par ganger fikk han et litt dårlig grep på bukken, men korrigerte dette på vei inn.

Til slutt fikk Astro en runde i feltet. Det var gjemt fire gjenstander, en nært, en på midten og to langt ut. Han fant tre gjenstander relativt raskt og dekket fremre del av feltet bra. Etter litt søking fikk jeg han inn på plass og gikk fot noen skritt ut i feltet for å motivere han lenger ut. Og da fant han den siste gjenstanden som lå langt ute!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar