torsdag 18. juli 2013

Tollerjaktkurs, dag 3. Markeringer



Trener jaktfot mellom markeringer

Tema for dag 3 av tollerjaktkurset var markeringer. Jeg og Astro startet med litt handling. Marie la ut 3 markeringer i et stort triangel. Astro så alle markeringene på vanlig måte. Vi gikk så jaktfot mellom de ulike utgangspunktene for markeringene. I starten ble jeg gående å titte meg over skulderen for å følge med på hvor Astro var i forhold til meg. Da jeg ble gjort oppmerksom på dette, og fokuserte mer på at Astro skulle følge meg og ikke at jeg skulle vente på Astro, gikk det mye bedre. Etter å ha gått mellom alle markeringene en gang stoppet vi ved utgangspunktet for den første markeringen og jeg satt Astro i utgangsstilling, pekte på markeringen slik at han fokuserte på den og bekreftet at han husket den, så gikk vi videre til markering nr to og hadde planer om å gjøre det samme her. Denne gangen ble det nok litt vanskelig, så Astro knallet og løp ut. Jeg fikk heldigvis stoppet han før han fikk hentet dummyen. Vi gikk så videre til markering nr 3. Denne lot jeg Astro hente. Deretter gikk vi til markering 1 igjen, hentet denne og til slutt til markeringen som han knallet på og hentet den Samspillet mellom oss ble bedre og bedre gjennom hele øvelsen, og jeg ble tryggere og tryggere på Astro fulgte meg, noe han også gjorde.

Mer jaktfot
Neste øvelse var en dobbeltmarkering. Marie foreslo at vi skulle la Astro hente den han ville selv, slik at vi kunne se om han gikk for den første eller siste kastede markeringen. Han hentet den siste markeringen først. Da jeg skulle sende han på den første markeringen fikk jeg ikke gitt Astro tydelig nok retningsanvisning, noe som resulterte i at han løp ut mor den siste markeringen. Jeg kalte han inn igjen og pekte mot den første markeringen, før jeg sendte han på nytt. Denne gangen løp han så å si rett på markeringen. Vi gjentok så denne øvelsen på samme stedet. Også denne gangen tok han den siste markeringen først. Denne gangen var jeg nøye på å peke på den første markeringen når jeg skulle sende han på den. Og som forrige gang gikk det veldig greit når jeg anviste retningen på markeringen.

Marie syntes at denne øvelsen fikk såpass bra at hun ville gi Astro en utfordring. Hun la så en enkeltmarkering som lå ca 90 grader til høyre for den andre markeringen i forrige øvelse. Denne enkeltmarkeringen gikk veldig bra. Marie stilte seg så mellom markering 1 og 2 og kastet to nye markeringer på samme sted som dobbeltmarkeringen fra tidligere, før hun gikk litt videre og kastet en markering der hvor enkeltmarkeringen lå. Vi skulle altså nå ha en trippelmarkering!!! Siden markering 3 var den som var kastet sist og den som Astro kjente dårligst til, sendte jeg han på den først, og han hentet den som forventet. Jeg tenkte så å vende meg til venstre og ta markering nr 2. Men Astro vendte seg litt for langt til venstre, og låste blikket på markering nr 1. Siden han allerede hadde fokus på denne markeringen lot jeg han hente denne. Også denne gikk veldig bra. Deretter vendte vi oss tilbake til markering nr 2. Det var ikke noe problem å få han til å fokusere på denne markeringen heller, så da følte jeg meg ganske sikker på at han ville hente denne også, og det gjorde han. Vår første trippelmarkering :)
Vår første trippelmarkering :)

Vi valgte å gi oss her siden trippelmarkeringen gikk så bra som den gjorde. Vi avsluttet med at Marie skjøt et skudd inn i skogen mens vi gikk tilbake mot skogen. Ikke noe problem, for vi har trent mye på skudd og ro.

Jeg må virkelig få skryte av Marie for måten hun tilpasser oppgaver til hver enkelt hund. Hun lager oppgaver som er såpass vanskelige at de er helt på grensen til hva hundene klarer å løse. Men hun gir også hundene nok tid til å jobbe med oppgavene, slik at de lykkes. Jeg ser nå at vi stort sett har trent alt for lett og ikke utfordret hundene våre nok i treningen.

1 kommentar: