mandag 15. juli 2013

Tollerjaktkurs, dag 1. Søk



Ny uke, nytt kurs. Nå er det Norsk Retrieverklubb avd. Bergen og Omegn sin Hundeferie i Hemsedal som står for tur.  Vi er med på et enukers kurs i tollerjakt med Marie Israelsson og Asbjørn Kristiansen som instruktører. Jeg har Marie som min hovedinstruktør.

I dag har tema vært søk. Dagen gikk også med til å bli litt bedre kjent med hundene. På vår gruppe er det flere som har tendenser til stress eller lyd på hundene, så vi er derfor veldig nøye med og ikke å nøre opp under dette. Det ble ikke så mye tid pr hund i dag, da det ble mye jobbing med en og en hund. Astro har jo jobbet litt med både bruks- og jaktfelt tidligere, så søk er ikke noe nytt for han. Vi gav han likevel litt påvirkning når vi skulle se hvor han står pr i dag. Han så instruktøren vår, Mari, gå ut i feltet å legge ned den første dummyen, deretter gikk jeg og Astro bort, mens Mari la ut de siste dummyene.

Når jeg satt Astro i søk, gikk han ut en veldig fart. Det så nesten ut som om han sporet hvor instruktøren hadde gått når hun la ut dummyene. Astro jobbet godt og helt ut på dybden og hentet dummyene som lå lengst ute. Han jobbet spesielt godt med en av dummyene som lå godt gjemt innunder et tre. Her søkte han rundt treet, før han jobbet seg inn under de laveste tette geinene og hentet ut dummyen og kom inn til meg med den.

Siden Astro jobbet såpass bra ville, Mari teste han på en vanskeligere oppgave. Vi etablerte et nytt felt med tydelig terrengskifte. Vi lot Astro se mens Mari gikk ut og gjemte dummyen på ca 50m. Hun gravde den litt ned slik at han måtte grave litt for å få den frem. Når jeg sendte han ut i søk, gikk han raskt ut på dybden. Det var veldig mye vind i dette feltet, noe som gjorde søkeforholdene vanskelige. Vi hadde vinden i ryggen, noe som igjen gjorde at han måtte veldig langt ut for å få ferten av dummyen. Han gikk veldig fint ut på dybden og forsvant veldig ofte ut av syne for oss, men vi så at han fremdeles jobbet. Stort sett holdt han seg på riktig dybde, og enda litt dypere en der hvor dummyen var. Men han slet litt med å finne den. Han jobbet da i sirkler, han kom litt nærmere oss, før han jobbet ut på dybden igjen. Vi vurderte å avbryte søket for å gi han en påvirkning, men vi syntes jo at han jobbet veldig bra også, så vi lot han fortsette.. Og plutselig dukket han ut av buskene med dummyen i munnen. Dette var en kjempebelønning etter nesten 5 minutter søking i vanskelige forhold

Lærdommen etter i dag, et at Astro kjenner godt til øvelsen og er veldig selvstendig og ar ingen problemer med dybden. God fart har han også. Men jeg må jobbe bedre med signalene mine. Jeg har visst et håndsignal som kan minne om et dirrigerings/utsendingssignal. Dette er strengt tatt ikke nødvendig da det er kommandoen min han går på uansett. Jeg bør derfor gå igjennom de ulike signalene jeg bruker, slik at jeg ikke forvirrer mer enn jeg hjelper Astro.

1 kommentar:

  1. Åh! Får nesten frysninger av å tenke på at flinkeste Astro er bare ett år, men helt klart sønn av sine foreldre :) Et supert hundeemne, så bra at han får bo hos noen som utfordrer han!

    SvarSlett