torsdag 11. juli 2013

Sporkurs, dag 4



I dag hadde vi en halv dag med spor og en halv dag på ludighetsbanen, dermed rakk vi bare ett spor. Dette sporet var et langt U-spor på ca 350m. Sporet hadde 6 pinner, hvorav kun den første var merket. Ellers var vinklene merket. Sporet hadde en liggetid på ca 20min. Målet var å ikke gå over den første pinnen, og ellers utfordre hunden med mange pinner i sporet.

Vi begynte sporet med å sette Astro inn på tvers av sporet som en begynnelse på sporoppsøk.  Han gikk et par meter bakspor, før han snudde og gikk rett vei. Som vanlig har han veldig bra driv ut de første 150 meterne, så her er det viktig å holde litt igjen. Det klarte jeg tydeligvis, for han fant, og apporterte den første pinnen veldig bra. Resten av sporet gikk også som håpet. Astro senket farten noe etter den første vinkelen, men hadde fremdeles et godt driv, og det var ikke noe tvil om at han var i sporet. Han håndterte også terrengskifte lyng/reinlav/myr veldig bra. Alt i alt et veldig bra gjennomført spor. I morgen tror jeg vi øker liggetiden på sporet noe, og muligens noe arbeid med sporoppsøk.

På lydighetsbanen fokuserte vi på lineføring, da dette er den øvelsen vi sliter mest med. Jeg tror også at om vi får inn bedre kontakt her, så vil dette bedre kontakten i alle de andre øvelsene også. Konklusjonen ble at vi skal gå noen steg tilbake i treningen på lineføring, og trene veldig korte strekker. Kun 3-4 skritt, før vi tar en holdt. Jeg skal samtidig gi mye mer av meg selv. På denne måten skal øvelsen være såpass kort at vi ikke rekker å feile, samtidig som vi skal få inn mer moro i øvelsen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar